onsdag 17 augusti 2011

Gotland

Dag 1:
På lördagen då så körde vi ju upp till Oskarshamn, färja till Gotland, köra till Boge Bygdegård. Vi stannade en gång för att äta glass och några gånger för att sträcka på oss. Annars kollade jag på film hela vägen upp och läste nästan hela båtresan.

Dag 2:
På söndagen hade vi ju första dagen inne i Visby. Så det blev att kolla runt lite, äta och sen vid 3 kollade vi på några gycklare. Medans vi stod där började det ösregna, men vi stod kvar bara för att det var en annan grupp lite senare som vi ville se. Vid 4 körde vi hem för att jag och mamma inte ville gå resten av kvällen helt blöta. Sen på kvällen körde vi in till Slite och åt på en pizzeria som inte va sådär jättetrevlig precis.

Dag 3: 
På måndagen var vi också inne i Visby hela dagen. Jag och mamma kollade på Sagan om Nynnerskan. En musikal om kärlek. Efter det gick vi på marknaden. Susanne ringde och sa att Nisse nog hade blivit påkörd och att hon skulle göra med honom till veterinären. Sen ringde hon igen och sa att när hon kom fram hade han varit död :(

Dag 4:
På förmiddagen var vi vid Lummelunda grottan. Vi gick en guidad tur där och sen fikade vi. Den guidade turen tog typ 20 minuter och va väldigt kort, kändes inte speciellt intressant.
På eftermiddagen körde vi in till Visby igen för att Katarina Harrison Lindbergh höll en föreläsning om medeltida vampyrer.

Dag 5: 
På förmiddagen körde vi runt på Norra Gotland och på Fårö. Vid 7 kollade vi på tornerspel och innan det åt vi.

Dag 6: 
Vid 12 var vi vid Mästerby Änge och kollade på slaget mellan bönder och tyskar/danskar som var den 24 Juni 1361 (tror jag att det var). Dick Harrison pratade och berättade vad som hände.
På eftermiddagen red jag och mamma på Gervide Gård. Jag red en häst som hette Angus och mamma red Zeter.
Sen efter det åkte vi in till Visby och åt, och avslutade dagen med en glass på Sveriges (kanske Europas) största glassbar. Dem har typ ca 140 olika smaker.

Dag 7:
På förmiddagen körde vi ner till Hoburgsgubben, och blev besvikna. Hela familjen trodde att rauken skulle se helt annorlunda ut och när vi kommer ut är det typ en sten på en klippa som kan se ut som ett ansikte på 2 olika håll.
Vid 3 var vi vid Bokia-paviljongen på Gotlands änget och köpte lite böcker. Jag köpte Vampyrens Historia av Katarina H. Lindbergh och Viktor köpte ett antal böcker av Dick Harrison.
På kvällen kollade jag och mamma på Skönheten och Odjuret som en eldshow. Den var helt otrolig, hade gärna sett den igen.

Dag 8:
Va inne i Visby efter att vi hade packat och städat. Jag, mamma och pappa gick runt muren. Sen åt vi på glassbaren igen och efter det körde vi till färjan. Färja i 3 timmar är inte speciellt roligt. Framför allt inte när man inte mår bra. Kom till Oskarshamn vid 8 och då körde vi raka vägen till Pelle och Berit (min morbror med fru) i Karlskrona. Träffade Robban (min kusin) också för han var hos Pelle och Berit.

Dag 9:
Gick vi på Marinmuseet eller Sjöfartsmuseet eller vad det nu heter och sen åt vi glass på Glassiären. Jag tog en Glassiären special med två smaker och mjukglass. Vilket betyder 6 kulor och jättemycket mjukglass.
Sen åt vi middag hemma hos Pelle och Berit och sen körde vi hem.

Ja, det är väl allt vi gjorde på Gotland. Har lite bilder från söndagen, Lummelundagrottan och Hoburgsgubben så de kanske kommer in lite senare.
Nu ska jag göra mig iordning och sen gå och möta Emma vid bussen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar